September

29.9.2018

Prvý pred/školácky mesiac sa niesol v znamení spoznávania a vytvárania vzťahov medzi deťmi - či už s novými kamoškami Stellkou a Agátkou a aj s kamarátmi, ktorí prišli zo škôlky a stali sa z nich veľkí predškoláci. Deti sa potrebovali navzájom oťukať a naučiť sa spolu fungovať v novom pred/školáckom prostredí.

Po prvom týždni sme si spoločne určili pravidielka, aby nám bolo hore v pred/škole spolu všetkým dobre, aby sme sa spolu cítili príjemne a budovali si atmosféru priateľstva a dôvery.

Druhý týždeň sme hneď v pondelok zahájili veľkou celodennou expedíciou do planetária v Hlohovci, kde sme si posedeli pod tmavou hviezdnou oblohou a dozvedeli sme sa mnoho nových vecí. Asi najväčším objavom z tejto expedície bolo pre deti to, že Slnko nie je žlté - o čom sa presvedčili na vlastné oči pohľadom cez ďalekohľad.

A touto expedíciou sme odštarovali tému vesmír, o ktorej sme sa rozprávali na elipsách po zvyšok septembra - vyrábali sme Mliečnu cestu, hrali sme sa na planéty a obiehali sme okolo Slnka, disktutovali sme o tom, na ktorej planéte by mohol ešte existovať život, vyrábali sme sme Mesiac a rozprávali sme sa o tom, ako ho v rôznych formách vidíme v noci na oblohe, keď obieha našu Zem. Naša najdlhšia elipsa bola o letoch do vesmíru, kde sme sa s deťmi veľa rozprávali o prvých ľuďoch vo vesmíre, odletoch kozmických lodí a prezreli sme si aj video prvých krokov človeka na Mesiaci, po ktorých začali deti disktovať o tom, aké to musí byť letieť v kozmickej lodi, na čo potrebuje kozmonaut špeciálne oblečenie a či by bez neho vôbec mohol letieť do vesmíru. Boli to všetko elipsy plné nových objavov, námetov na premýšľanie, ale hlavne chvíle spoločne stráveného času a zaujímavých diskusií medzi deťmi, kedy sa učili počúvať sa navzájom a akceptovať názory ostatných.

Elipsy sú doobeda zlomkom nášho programu. Od rána sa každý venujeme, čo nás baví a teší. Niekedy tomu, čo baví a teší nášho najlepšieho kamaráta:) Niektorí poznávajú písmená, priraďujú symboly k obrázkom, sčítajú, dopĺňajú čísla do tabuliek a objavujú pomôcky na skúmanie života okolo nás.

Začali sme chodiť na plávanie - kde si každý utorok trochu zašportujeme a v piatky navštevujeme knižnicu, kde si knihy nielen požičiavame, ale vždy si tam spolu aj nejakú knižku prečítame a strávime takto príjemný čas pred obedom.

Pred/školácke poobedia sme trávili rôzne. V pondelky sme sa po výdatnom obede zbalili a išli objavovať tajomstvá prírody priamo do terénu. Naše expedície, okrem veľkej septembrovej, smerovali na nám už známe miesto: Železnú studničku. Tu sme si zopakovali a naučili nových kamarátov expedičné pravidlá a strávili sme tu spolu aj prvý jesenný školácky deň. V utorky a štvrtky sme sa spolu s Milinou začali učiť nový jazyk, anglický, aby sme sa dohovorili aj na dalekosiahlejších dobrodružstvách za hranicami našej krajiny. V stredy sme oprášili bubny a spolu s Ľudkou sme sa naladili na rytmus hudby. V piatky sme so Zuzkou začali spoznávať umenie a stali sa z nás spisovatelia. Do naších kníh o umení pribudlo za september už zopár strán,pričom zo všetkého najradšej sa venujeme ilustrovaniu. Naša predstavivosť je nekonečná ako sám vesmír a tak sa vždy tešíme na daľšie hodiny. No a aby sme si po všetkom tom bádaní aj oddýchli, trávime neskôršie poobedia na našej záhrade či na ihriskách. Tam si doplníme energiu olovrantom, hráme futbal, naháňačku či hry ako napríklad vidličky-lyžičky-nože a v príjemnej atmosfére kecáme o všetkom, čo si len viete (, ale aj neviete:) predstaviť.

Maruška, Maťka a Zuzky